Voedselverspillingsakkoord

Nederland heeftΒ  een voedselverspillingsakkoord. Supermarkten, natuurorganisaties en de overheid hebben plannen gemaakt die ervoor moeten zorgen dat Nederland in 2030 de helft minder voedsel verspilt.

Op 20 maart zal het landelijke plan tegen voedselverspilling officieel gelanceerd worden. Maar enkele zaken zijn al duidelijk. Zo committeren 25 bedrijven, waaronder Ahold Delhaize (van de Albert Heijn), McDonalds en Unilever zich aan een jaarlijkse rapportage: daarin staat precies hoeveel voedsel er in totaal over was en wat ze ermee hebben gedaan.
Ze gaan aangeven welk percentage van het overgebleven voedsel een herbestemming heeft gekregen, bijvoorbeeld bij een voedselbank of veevoer, en welk percentage daadwerkelijk verspild is, bijvoorbeeld door verbranding of vergisting. En de bedrijven gaan zeggen op welke manier ze minder gaan verspillen in welk tijdsbestek.
Ook techgigant Google doet mee. Niet omdat het bedrijf veel voedsel verspilt, maar omdat het op gebied van data een bijdrage kan leveren.

Mislukt doel

Daarnaast is er dus dat ambitieuze doel: over twaalf jaar moet Nederland de helft minder voedsel verspillen. Die doelstelling behalen wordt, op z’n zachtst gezegd, een uitdaging.

error: Mocht je informatie willen ontvangen, neem dan contact met mij op.
nl_NLDutch