Soja in Noord Nederland

Er gebeurt veel met eiwitgewassen in Nederland. Recent is in Noord-Nederland een Green Deal gesloten met de ambitie om het Nederlands soja-areaal in enkele jaren te verhogen naar 10.000 hectare. Een stevige doelstelling: vorig jaar werd de peulvrucht op 190 hectare verbouwd, dit jaar is slechts 140 hectare ingezaaid. Ook de omzet in peulvruchten (als conserven of vleesvervangers), noten en plantaardige alternatieven voor zuivel is geëxplodeerd. Supermarktketens en producenten hebben hun krachten gebundeld onder de noemer ‘de Green Proteïn Alliance’. Kansen genoeg, maar de ervaring leert ook dat dit niet van zelf gaat.
De crux lijkt niet te zitten in de bereidheid van ondernemers, maar in het vinden van een gezond businessmodel dat ook op langere termijn rendeert. Onafhankelijk van subsidies of ondersteuning uit Brussel. Anders gezegd: hoe verkopen we soja en andere eiwitgewassen?
In 1960 was in ons voedsel de verhouding tussen dierlijke en plantaardige eiwitten ongeveer fifty fifty. Op dit moment is de verhouding 65% dierlijke en 35% plantaardige eiwitten. De ambitie zou moeten zijn dat de verhouding in 2025 weer fifty fifty is. Dit jaar is het Jaar van de Boon. Albert Heijn heeft dit jaar groot uitgepakt met peulvruchten. De markt van peulvruchten is dit jaar met 18% en die van vleesvervangers met 24% gestegen. De markt voor plantaardige alternatieven voor zuivel is dit jaar met 28% gestegen. Ook in de dierlijke lijn (lokale teelt van peulvruchten voor veevoer) is sprake van groei. Staatssecretaris van Dam heeft zich ook uitgesproken voor minder afhankelijkheid van dierlijke eiwitten. Het Rijk, de provincies Groningen, Friesland en Drenthe en Agrifirm hebben een Green deal gesloten over de productie van 10.000 ha soja op eigen bodem. Tot nu toe worden er nog weinig eiwitgewassen in Nederland geteeld. Er is sprake van een plantaardige proteïne paradox. De markt voor plantaardige eiwitten is booming, de consument staat er open voor, maar tegelijkertijd blijft de teelt achter. Dit ligt niet aan het ondernemerschap. Het is noodzakelijk om de krachten te bundelen. Vraag is hoe we soja en andere eiwitgewassen in Nederland verkopen? Daarbij spelen perceptie, houding en gedrag een rol. Gedrag is de belangrijkste sleutel. De groene eiwitrevolutie is in volle gang!

De Hippe Boerin is in gesprek met Friesland Campina om de Sojamarkt in Noord Nederland te versterken. Dit samen met enkele telers uit de regio. Wil je ook deelnemen? Neem dan contact met mij op!

error: Mocht je informatie willen ontvangen, neem dan contact met mij op.
nl_NLDutch